7 września, 2016

matematyka-reklama
final-mpotega
final-iii-edycji-programu-mpotega_inf_pr-27-06-16_1

„Matematyka w kuchni”

Dnia 22.11.2016 w ramach projektu mPotęgi odbyły się warsztaty kulinarne – „Matematyka w kuchni”. Było to już drugie, kuchenne spotkanie ale tym razem udział wzięli uczniowie klas 6-tych. Oprócz zadań z umiejętności matematycznych takich jak objętości, wagi poszczególnych produktów, uczniowie mieli okazję spróbować swoich możliwości cukierniczych czego efektem końcowym były słodkie ciasteczka.

Domino matematyczne

W pierwszej części uczniowie indywidualnie przygotowywali zestawy zadań oraz ich wyniki, wykorzystując wiadomości z różnych dziedzin matematyki.

W drugiej części uczniowie projektowali kostki domina, wymieniali między sobą informacje, ustalali grafikę i formatowanie tekstu, łączyli poszczególne elementy w całość. Wypracowane elementy zostały zaprojektowane w edytorze tekstu i grafiki, a następnie wydrukowane, zalaminowane, wycięte i zastosowane do pierwszej gry.

 Bryły w praktyce

Podczas pierwszych zajęć uczniowie wybrali się w podróż dookoła świata, aby zobaczyć sławne budowle.  Uczą się rysować siatki ostrosłupów i graniastosłupów, tworząc bryły i konstruując modele znanych budowli.

Arytmetyka da się lubić

Pierwsze zajęcia z tego cyklu rozpoczęły się od zrobienia wspólnego plakatu, mającego na celu zintegrować grupę. Był to też czas na zapisanie krótkich działań arytmetycznych poprzez różną technikę plastyczną. Dzieci miały także zadanie odgadnąć liczbę jaka występuję w poszczególnych przysłowiach oraz przejść przez zagadkowy labirynt. Na zajęciach nie zabrakło zagadek matematycznych oraz matematycznego sudoku wymagających określonych umiejętności i działań na liczbach. Zwieńczeniem tego spotkania było pokazanie dzieciom sztuczki matematycznej, którą mogą wykorzystać w zabawie z innymi.

Trzecie spotkanie z matematyką w ramach projektu mPotęgi rozpoczęło się od treningu intelektualnego poprzez rozwiązywanie łamigłówek, diagramów i matematycznego sudoku. Rozwiązywane były zadania o różnych poziomach trudności, nietypowe ale ciekawe, oparte na wiadomościach uczniów zdobytych na poprzednich spotkaniach. W dalszej części uczniowie mieli okazję pograć w nietypową grę karcianą a mianowicie w wojnę, z ta różnicą, że za pomocą kart z tabliczką mnożenia do 100. Z inicjatywy uczniów wykorzystano karty do ułożenia napisu „mPotęga” co dowodzi kreatywnemu wykorzystaniu prostych kart. Na spotkaniu rozwiązywaliśmy „Zapałkowe łamigłówki” polegające na przekładaniu odpowiedniej ilości zapałek tak by działanie i wynik były zgodne z regułami matematycznymi. Na zajęciach nie mogło również zabraknąć zadań za pomocą zastawów PUS, które cieszą się dużym zainteresowaniem ze strony uczniów. Na zakończenie wykorzystane zostały klocki z tabliczką mnożenia do 100 by jeszcze bardziej utrwalić zdobytą wiedzę.

Matematyka da się lubić!- sprawozdanie wrzesień

We wrześniu uczniowie naszej szkoły rozpoczęli matematyczną przygodę w ramach projektu Matematyka da się lubić!

Już podczas pierwszych zajęć przekonali się, że przez zabawę można w łatwy i szybki sposób powtórzyć materiał matematyczny.  Uczniowie zdobywali informacje o odcinkach, prostych, punktach i półprostych tworząc linearne graffiti za pomocą linijek i pisaków, bądź sznurka i farby.

Przypomnieli sobie również właściwości koła i okręgu wykonując w grupach prace plastyczne z wykorzystaniem tych elementów, a także tworząc ogromną, matematyczną mandalę z ciał.

Nasi podopieczni do perfekcji opanowali, również tworzenie siatek wielościanów, z pomocą tych brył stworzyli bowiem makiety miast XXX wieku.

Uczniowie w pełni zaangażowali się, również w tworzenie geometrycznego pokazu mody. Na początku zaprojektowali stroje, następnie dokonywali odpowiednich pomiarów za pomocą miary krawieckiej i linijek, by ostatecznie wykonać przebranie.

Zwieńczeniem wrześniowych zmagań była natomiast wojna matematyczna, mająca na celu utrwalenie kolejności wykonywania działań, zabawę liczbami, pobudzenie do twórczego tworzenia własnego zadania o narzuconym warunku, utrwalenie tabliczki mnożenia.

Uczniowie klasy V uczestniczyli w warsztatach, w których zamienili się w projektantów mody.
Program „mPotęga” w naszej szkole.
Uczniowie klas IV-VI od września uczestniczą w projekcie edukacyjnym mBanku „mPotęga”. W ramach programu odbywają się warsztaty twórcze, podczas ostatnich uczniowie poznawali podstawowe pojęcia matematyczne z cyklu: punkt, linia i płaszczyzna. Podczas ostatnich zajęć uczniowie wykonywali prace plastyczne z wykorzystaniem nitki i sznurka temat :”Nitką malowane”.
Kolejne zajęcia z cyklu „matematyka i sztuka” realizowane  w ramach projektu „mPotęga”.Podczas tych zajęć uczniowie, poznawali pojęcia matematyczne takie jak punkt, linia i płaszczyzna a następnie tworzyli kreatywne obrazy z wykorzystaniem linii .
 „Wielokąty, figury przestrzenne” uczniowie podczas kolejnego cyklu zajęć konstruowali siatki wielościanów: prostopadłościanu, sześcianów, ostrosłupów. Kolejnym etapem zajęć będzie przygotowanie makiety miasta przyszłości.

wstecz