Projekt edukacyjny pt: „Pokochaj las”
Projekt przeznaczony jest dla uczniów klasy IIIa i IIIb. Będzie realizowany w pierwszym półroczu roku szkolnego 2022/23.
Cele projektu:
- Doskonalenie umiejętności współdziałania, współpracy oraz samodzielnej organizacji pracy w małych grupach, w tym organizacji pracy przy wykorzystaniu technologii;
- Kształtowanie umiejętności samodzielnego, krytycznego i twórczego myślenia;
- Kształtowanie umiejętności obserwacji obiektów i zjawisk przyrodniczych, formułowania wniosków i spostrzeżeń oraz rozumienia zależności pomiędzy składnikami leśnego środowiska przyrodniczego.
- Doskonalenie umiejętność wyrażania swych spostrzeżeń i przeżyć za pomocą plastycznych i technicznych środków wyrazu, a także przy użyciu nowoczesnych technologii.
Edukacja przyrodnicza
Uczeń:
- rozpoznaje popularne gatunki roślin i zwierząt występujących w pobliskich lasach;
- rozpoznaje i wyróżnia cechy lasu, jako ekosystemu, określa jego składowe i funkcje, np. rodzaje lasów, warstwy lasu, polany, martwe drzewo w lesie;
- odszukuje w różnych dostępnych zasobach, w tym internetowych, informacje potrzebne do wykonania zadania;
- planuje, wykonuje proste obserwacje, doświadczenia, dotyczące obiektów spotykanych w lesie, tworzy notatki z obserwacji, wyjaśnia istotę obserwowanych zjawisk.
Edukacja informatyczna
Uczeń:
- posługuje się komputerem lub innym urządzeniem cyfrowym oraz urządzeniami zewnętrznymi przy wykonywaniu zadania;
- korzysta z udostępnionych mu stron i zasobów internetowych.
- współpracuje z uczniami, wymienia się z nimi pomysłami i doświadczeniami, wykorzystując technologię.
Edukacja społeczna
Uczeń:
- wykorzystuje pracę zespołową w procesie uczenia się;
- współpracuje z innymi w zabawie, w nauce szkolnej i w sytuacjach życiowych; przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz świecie dorosłych; wie, jak należy zachowywać się w stosunku do dorosłych i rówieśników (formy grzecznościowe).
Edukacja plastyczna
Uczeń:
- wykonuje prace, modele, impresje plastyczne potrzebne do aktywności artystycznej i naukowej;
- tworzy przy użyciu prostej aplikacji komputerowej, np. plakaty, ulotki i inne wytwory.
Edukacja polonistyczna
Uczeń:
- formułuje pytania dotyczące sytuacji zadaniowych;
- wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi
Działania
- Wprowadzenie do realizacji projektu – uszczegółowienie zakresu tematyki podejmowanej w czasie realizacji programu przez uczestników.
- Na tropie leśnych roślin – poznanie wybranych zagadnień dotyczących szaty roślinnej lasów.
- Mieszkańcy lasu – poznanie wybranych zagadnień dotyczących zwierzęcych mieszkańców lasu.
- „Las domem zwierząt i roślin” – konkurs plastyczny dla uczestników projektu.
- Podsumowanie projektu. Konkurs o lesie dla uczniów klas trzecich.
Realizacja
1. Na tropie leśnych roślin – poznanie wybranych zagadnień dotyczących szaty roślinnej.
1.1. Prezentacja filmu pt. „Wędrówki Skrzata borówki”.
- Rozmowa na temat filmu i doświadczeń uczniów związanych z lasem.
- Wycieczka do WPN w Jeziorach.
- Uczniowie poznają wybrane rośliny, w tym drzewa, krzewy, rośliny zielne, tworzą „księgę lasu” gromadząc dokumentacje wybranych okazów.
1.2. Wykonanie plakatów na temat roślinności leśnej.
- Uczniowie wykonują plakaty wg podanych kryteriów, a następnie prezentują je klasie.
- Dla klas sprawnie posługujących się programem Power Point alternatywą może być zespołowe wykonanie prezentacji na bazie planu plakatu
2. Mieszkańcy lasu – poznanie wybranych zagadnień dotyczących zwierzęcych mieszkańców lasu.
- Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach leśnych. Zagadki mogą przygotować uczniowie lub nauczyciel. Uczniowie wymieniają się wiedzą posiadaną wcześniej na temat zwierząt leśnych.
- Poznanie wybranych mieszkańców lasu. Nauczyciel przydziela każdej grupie materiał źródłowy zawierający informacje na temat wybranych zwierząt (ssaków, ptaków, owadów). Uczniowie oglądają zdjęcia w wybranych źródłach, albumach. Zapoznają się z tekstem, następnie dzielą się ciekawostkami na ich temat.
- Wykonanie albumu z mieszkańcami lasu. Każda grupa wykonuje 3 – 4 karty do klasowego „Albumu mieszkańców lasu” wg podanych kryteriów.
3. „Las domem zwierząt i roślin”
- konkurs plastyczny dla uczestników projektu. Wykonanie indywidualnej pracy plastycznej inspirowanej odbytymi zajęciami na temat: „Las domem zwierząt i roślin”.
4. Podsumowanie. Przygotowanie wystawy pokonkursowej i przeprowadzenie konkursu wiedzy o lesie.
Opracowały
Danuta Roszyk
Dorota Skrzypczak