MIĘDZYNARODOWY PROJEKT EDUKACYJNY
CZYTAM Z KLASĄ LEKTURKI SPOD CHMURKI
Edycja pod kryptonimem Poznajemy zawody
2021/2022
Udział w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym „Czytam z klasą lekturki spod chmurki” opiera się na zmianie sposobu omawiania czytanych lektur szkolnych, na zaangażowaniu uczniów w aktywne działania oraz na upowszechnianiu czytelnictwa wśród dzieci poprzez atrakcyjne formy pracy z tekstem. Ponadto formuła projektu polega na poznawaniu zawodów.
OGÓLNE ZAŁOŻENIA PROJEKTU:
Temat: Czytam z klasą lekturki spod chmurki
Autor: Honorata Szaniecka
Przedmiot: zajęci lekcyjne z zakresu edukacji wczesnoszkolnej
Forma zajęć: Zajęcia odbywać się będą w ramach obowiązkowych zajęć lekcyjnych.
Adresaci projektu : uczniowie klasy 2 i 3
Data realizacji projektu: październik 2021- maj 2022
CELE PROJEKTU
Cele ogólne:
- rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
- rozwijanie aktywności czytelniczej,
Cele szczegółowe:
- doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
- zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
- integracja zespołu klasowego,
- współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół polonijnych,
- rozwijanie samodzielności, wzmacnianie poczucia sprawczości i wiary we własne możliwości.
- zgłębianie wiedzy na temat cech i kompetencji osób wykonujących różne zawody,
- wspieranie młodych ludzi w myśleniu o swojej karierze, jak o czymś, co się dynamicznie
- zmienia, jak o nie mającym końca procesie uczenia się i odkrywania siebie,
- zewnętrzna promocja placówek oświatowych
- wymiana doświadczeń pomiędzy nauczycielami
Projekt jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej oraz podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/22 Priorytet 2 Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie. Priorytet 4
Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów… Priorytet 5 Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności, rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych
REALIZACJA PROJEKTU
- Każda klasa w czasie trwania projektu realizuje trzy przygotowane przez autora projektu moduły.
Moduł I Podróże małe i duże 01.10.21- 31.12. 21
Moduł II Naukowy zawrót głowy 01.01.22- 31.03.22
Moduł III Na ratunek 01.04.22-31.05.22
- W każdym z modułów uczestnicy wybierają jedną z proponowanych książek do przeczytania w klasie lub samodzielnego czytania.
- Uczniowie wykonują cztery wybrane zadania do każdego modułu.
- Nauczyciel po każdym zakończonym module przesyła sprawozdanie w postaci opisu zrealizowanych zadań modułowych
METODY PRACY:
- uczenie się przez działanie
- samodzielne tworzenie
FORMY PRACY:
- praca indywidualna
- praca w parach / praca w grupach
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA:
- Rozwój kompetencji językowych uczniów
- Rozwój umiejętności czytania
- Rozwój wiedzy na temat cech i kompetencji osób wykonujących różne zawody,
- Wzrost zaangażowania uczniów podczas zajęć poświęconych omawianej literaturze
- Zajęcia dydaktyczne staną się dla uczniów atrakcyjniejsze i bardziej angażujące.
- Zwiększy się kreatywność uczniów.
- Zwiększy się motywacja uczniów do nauki.
EWALUACJA
- Zakłada się systematyczną, bieżącą ewaluację zajęć poprzez obserwowanie postępów uczestników zajęć.
- Ocena postępów uczniów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów oraz zaplanować dalsze działania.
- Wszystkie wnioski i wyniki analiz ankiety ewaluacyjnej zostaną opracowane w sprawozdaniu i przedstawione dyrektorowi szkoły.
- Równie istotna będzie rozmowa z uczniami na temat atrakcyjności zajęć.
- Uczestnicy lekcji dokonają samooceny swojej pracy i zaangażowania podczas lekcji w tym roku szkolnym.
Opracowanie: Emilia Korbanek
Projekt zrealizowany przez klasę III a
Projekt realizowany przez klasę II a
Projekt realizowany przez klasę II b