Koło czytelniczo-plastyczne dla uczniów klasy 1 „b” w roku szkolnym 2021/2022
W roku szkolnym 2021/2022 uczniowie klasy 1 „b” będą mieli możliwość rozwijać swoje zainteresowania czytelnicze oraz plastyczne poprzez: wspólne czytanie opowiadań, bajek, ustalanie kolejności zdarzeń w utworach, ocenianie postępowania bohaterów, przedstawienie treści utworów różnymi narzędziami oraz technikami plastycznymi. Zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu przez cały rok szkolny.
1. Cel ogólny:
- Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych oraz plastycznych wśród uczniów.
2. Cele szczegółowe:
- poznanie literatury dziecięcej;
- wzbogacenie słownictwa uczniów;
- rozwijanie pamięci, wyobraźni oraz fantazji;
- poznanie przez uczniów nowych technik plastycznych;
- doskonalenie zdolności manualnych;
- rozwijanie wyobraźni twórczej;
- wdrażanie do staranności oraz estetyki prac;
- uwrażliwienie uczniów na piękno otaczającej nas natury i dostrzeganie wartości sztuki;
- stymulowanie procesów wyobraźni i twórczego myślenia;
- pokazanie uczniom ciekawych form spędzania czasu wolnego.
3. Treści nauczania
- Zapoznanie uczniów z tematyką wybranych utworów dziecięcej literatury klasycznej.
- Słuchanie baśni, opowiadań, legend.
- Czytanie głośne i ciche tekstów.
- Uzupełnianie zdań z lukami, rozwiązywanie łamigłówek, rebusów, krzyżówek.
- Zabawy i gry dramowe i teatralne.
- Samodzielne układanie i zapisywanie krótkich utworów literackich.
- Przygotowanie uczniów do szkolnych i międzyszkolnych konkursów literackich oraz plastycznych.
- Poznanie nowych technik plastycznych.
- Poznanie pracy bibliotekarza.
- Korzystanie z biblioteki szkolnej.
4. Formy realizacji – harmonogram działań
- Zapoznanie uczniów z planem pracy koła. Omówienie zasad pracy na zajęciach.
- Zabawy integracyjne z wykorzystaniem literatury dziecięcej.
- Wykorzystanie materiałów przyrodniczych i łączenie ich z innymi w oparciu o tekst literacki.
- Bukiet jesiennych liści – obrazek z liści wykonany techniką frotażu.
- „Pejzaż jesienny” – malowanie farbami.
- „Szaruga jesienna” – malowanie patykiem, oraz czarnym tuszem na białym tle kartki.
- Wydzieranka z gazet czarnobiałych na temat „Jesienne drzewa”.
- Tworzenie zimowego krajobrazu związanego z przeczytanym tekstem.
- Uzupełnianie zdań z lukami, rozwiązywanie łamigłówek, rebusów, krzyżówek zgodnych z czytanym opowiadaniem.
- Zabawy dramowe i teatralne na podstawie dziecięcych wierszy.
- Wykonanie bombki z kolorowych kółek.
- Kleksy – prehistoryczne dinozaury; praca wykonana techniką polegającą na rozdmuchiwaniu kilku kropli plakatówki w różne strony.
- Malowanie pastą do zębów na kolorowym tle na temat „Zimowy krajobraz” połączone ze słuchaniem wierszy o tematyce zimowej.
- „Wiosenne kwiaty” – wydzieranka z kolorowego papieru.
- Wykonanie pisanek wielkanocnych.
- Zapoznanie z techniką origami –kwiaty.
- „Bibułkowa łąka” –łączenie materiałów papierniczych ze sobą poprzez klejenie, dobór barw.
Procedury osiągania celów (metody, formy, środki dydaktyczne)
5. Metody pracy:
- Podające (opowiadanie, objaśnienie)
- Problemowe aktywizujące (gry i zabawy dydaktyczne)
- Eksponujące (prace plastyczne)
6. Formy pracy:
- praca indywidualna;
- praca zbiorowa.
7. Środki dydaktyczne:
- teksty z literatury dziecięcej (wierszyki, opowiadania, bajki dziecięce) bieżąco omawiane na spotkaniach;
- tablica multimedialna (potrzebna do wyświetlania tekstów literackich, wyjaśnień wykonywania prac plastycznych);
- rozsypnaki sylabowe, wyrazowe i zdaniowe;
- materiały plastyczne (omówienie z uczniami tydzień przed zajęciami co będzie potrzebne na kolejne zajęcia – wg tego, co na danych zajęciach będzie omawiane i czytane);
8. Przewidywane osiągnięcia:
- Uczeń czerpie przyjemność z czytania książek.
- Rozumie kontekst czasowo- przestrzenny tekstu.
- Wymienia głównych bohaterów oraz kolejność zdarzeń w utworze.
- Ocenia postępowanie bohaterów.
- W skupieniu słucha tekstu czytanego przez nauczyciela.
- W skupieniu słucha tekstu opowiadanego przez kolegę.
- Samodzielnie opowiada dowolną przygodę wysłuchanego utworu.
- Stosuje nowo poznane słownictwo.
- Argumentuje swoje wypowiedzi.
- Odczytuje przesłanie i morał utworu literackiego.
- Udziela odpowiedzi na pytania związane z treścią utworu.
- Przekazuje treści utworu poprzez wykonanie pracy plastycznej.
- Ma nawyk sięgania po książki.
- Odwiedza bibliotekę szkolną.
- Kulturalnie spędza wolny czas.
9. Sposób ewaluacji efektów realizacji zajęć:
Ewaluacja zostanie przeprowadzona po zakończeniu realizacji programu.
- Ankieta ewaluacyjna dla uczniów badająca ich opinię na temat użyteczności i atrakcyjności zajęć.
- Rozmowy z uczniami oraz ich rodzicami.
- Obserwacja wykonywanych prac plastycznych przez uczniów.
Opracowała:
Kamila Kowbel