Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej

innowacja pedagogiczna, program rekomendowany

 

 

I Cele ogólne

Do części 1 Apteczka Skarbów

  1. Zrozumienie, czym są wartości, co cenimy w życiu i dlaczego
  2. Poznawanie siebie, kształtowanie odporności na trudne sytuacje i zranienia emocjonalne

Do części 2 optymizm

  1. Wzmocnienie poczucia własnej wartości, nauka pozytywnego myślenia
  2. Poznawanie siebie i swojego poziomu optymizmu

Do części 3 przyjaźń

  1. Kształtowanie poczucia przynależności do grupy
  2. Rozwijanie umiejętności społecznych

Do części 4 kreatywność

  1. Rozwijanie kreatywności
  2. Budowanie prawidłowej samooceny

Do części 5 wytrwałość

  1. Wzmacnianie odporności na stres
  2. Rozwijanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach

Do części 6 zdrowie

  1. Poszerzenie wiedzy na temat znaczenia zdrowego odżywiania się i aktywności fizycznej dla dobrego funkcjonowania i samopoczucia
  2. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za utrzymanie zdrowia i sprawności fizycznej

Do części 7 szczerość

  1. Budowanie odpowiedzialności za wypowiadane słowa
  2. Kształtowanie postawy szczerości i uczciwości wobec innych

Do części 8 życzliwość

  1. Wzmacnianie empatii
  2. Rozwijanie umiejętności lepszego rozumienie siebie i innych

Do części 9 wdzięczność

  1. Rozwijanie umiejętności dostrzegania dobra i szczęścia w życiu codziennym
  2. Doskonalenie sposobów wyrażania wdzięczności

Do części 10 marzenia

  1. Rozwijanie wyobraźni, budowanie poczucia sprawczości i postawy odpowiedzialności za podejmowane działania

 

II Cele szczegółowe

Do części 1 Apteczka Skarbów

  1. Wprowadzenie do programu
  2. Ustalenie zasad/wartości pracy grupowej
  3. Nauka uważnego oddychania

Do części 2 optymizm

  1. Poszukiwanie pozytywnych aspektów w wydarzeniach dnia codziennego
  2. Przełamywanie zniechęcenia i braku wiary we własne możliwości
  3. Rozwijanie kreatywności i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych
  4. Kształtowanie uważnego myślenia
  5. Poznawanie schematu: Wydarzenie- Przekonanie-Skutek

Do części 3 przyjaźń

  1. Integrowanie grupy
  2. Uświadamianie znaczenia pozytywnych więzi z innymi
  3. Kształtowanie postaw szacunku
  4. Rozwijanie umiejętności słuchania i komunikowania się z innymi

Do części 4 kreatywność

  1. Rozbudzanie ciekawości, chęci poznawania świata
  2. Kształtowanie postawy otwartości
  3. Poznawanie swoich talentów i zdolności
  4. Rozwijanie pasji i zainteresowań
  5. Budowanie poczucia własnej wartości

Do części 5 wytrwałość

  1. Kształtowanie odporności na trudności i umiejętność radzenia sobie z porażkami
  2. Optymistyczna postawa wobec, tego, co nam się nie udało
  3. Szukanie różnych strategii rozwiązań

Do części 6 zdrowie

  1. Rozbudzanie potrzeby ruchu i zdrowego trybu życia
  2. Budowanie postaw prozdrowotnych

Do części 7 szczerość

  1. Rozwijanie umiejętności rozróżniania prawdy od kłamstwa
  2. Kształtowanie postawy niezgody na krzywdzenie innych
  3. Rozwijanie umiejętności wyrażania swoich uczuć i rozpoznawania uczuć innych

Do części 8 życzliwość

  1. Uwrażliwienie na krzywdzenie
  2. Rozwijanie umiejętności niesienia pomocy
  3. Budowanie postawy życzliwości
  4. Rozwijanie umiejętności słuchania z uwagą

Do części 9 wdzięczność

  1. Nauka odczuwania oraz okazywania wdzięczności
  2. Odkrywanie wpływu wdzięczności na swoje przekonania i poczucie szczęścia

Do części 10 marzenia

  1. Uświadomienie pozytywnego wpływu marzeń na życie
  2. Uważne rozpoznawanie potrzeb oraz celów
  3. Rozwijanie śmiałości, stymulowanie wyobraźni
  4. Kształtowanie umiejętności świętowania w optymistyczny sposób.

 

III Treści nauczania

  1. Apteczka Skarbów- jak leczyć rany duszy?
  2. Optymizm- myśl pozytywnie wtedy jest łatwiej
  3. Przyjaźń- okazuj miłość, przyjaźń
  4. Kreatywność- ucz się całe życie, odkrywaj i wzmacniaj swoje talenty
  5. Wytrwałość- nie poddawaj się, sukces w życiu to bieg na długi dystans
  6. Zdrowie- dbaj o zdrowie, ćwicz codziennie to poprawia samopoczucie
  7. Szczerość- nie komplikuj niepotrzebnie swojego życia
  8. Życzliwość- próbuj zrozumieć i wspierać innych
  9. Wdzięczność- okazuj wdzięczność za wszystko, co cię spotyka
  10. Marzenia- wyznaczaj sobie cele i snuj marzenia

 

IV Formy realizacji

Zajęcia raz w tygodniu, naprzemiennie z pedagogiem i psychologiem. 

 

V Metody i formy pracy

  1. Metody aktywizujące
  2. Ćwiczenie uważności
  3. Praca w grupie
  4. Arteterapia
  5. Burza mózgów
  6. Mapa myśli

 

VI Przewidywane osiągnięcia uczniów

  1. Lepsze radzenie sobie z negatywnymi emocjami- konstruktywne wyrażanie własnych emocji
  2. Poprawa współpracy w grupie
  3. Zwiększenie kreatywności
  4. Wykreowanie postawy optymizmu
  5. Rozwój kreatywności
  6. Poprawa jakości komunikacji między uczestnikami
  7. Wykreowanie postawy wdzięczności

 

VII Ewaluacja

  1. Bieżąca analiza postępów uczniów- obserwacja podczas zajęć konsultacje z wychowawcą
  2. Pytania kierowane podczas zajęć i na podsumowanie
  3. Ankieta ewaluacyjna na koniec programu
  4. Analiza wpisów dot. zachowania uczniów w dzienniku Librus