Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej
innowacja pedagogiczna, program rekomendowany
I Cele ogólne
Do części 1 Apteczka Skarbów
- Zrozumienie, czym są wartości, co cenimy w życiu i dlaczego
- Poznawanie siebie, kształtowanie odporności na trudne sytuacje i zranienia emocjonalne
Do części 2 optymizm
- Wzmocnienie poczucia własnej wartości, nauka pozytywnego myślenia
- Poznawanie siebie i swojego poziomu optymizmu
Do części 3 przyjaźń
- Kształtowanie poczucia przynależności do grupy
- Rozwijanie umiejętności społecznych
Do części 4 kreatywność
- Rozwijanie kreatywności
- Budowanie prawidłowej samooceny
Do części 5 wytrwałość
- Wzmacnianie odporności na stres
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach
Do części 6 zdrowie
- Poszerzenie wiedzy na temat znaczenia zdrowego odżywiania się i aktywności fizycznej dla dobrego funkcjonowania i samopoczucia
- Kształtowanie postawy odpowiedzialności za utrzymanie zdrowia i sprawności fizycznej
Do części 7 szczerość
- Budowanie odpowiedzialności za wypowiadane słowa
- Kształtowanie postawy szczerości i uczciwości wobec innych
Do części 8 życzliwość
- Wzmacnianie empatii
- Rozwijanie umiejętności lepszego rozumienie siebie i innych
Do części 9 wdzięczność
- Rozwijanie umiejętności dostrzegania dobra i szczęścia w życiu codziennym
- Doskonalenie sposobów wyrażania wdzięczności
Do części 10 marzenia
- Rozwijanie wyobraźni, budowanie poczucia sprawczości i postawy odpowiedzialności za podejmowane działania
II Cele szczegółowe
Do części 1 Apteczka Skarbów
- Wprowadzenie do programu
- Ustalenie zasad/wartości pracy grupowej
- Nauka uważnego oddychania
Do części 2 optymizm
- Poszukiwanie pozytywnych aspektów w wydarzeniach dnia codziennego
- Przełamywanie zniechęcenia i braku wiary we własne możliwości
- Rozwijanie kreatywności i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych
- Kształtowanie uważnego myślenia
- Poznawanie schematu: Wydarzenie- Przekonanie-Skutek
Do części 3 przyjaźń
- Integrowanie grupy
- Uświadamianie znaczenia pozytywnych więzi z innymi
- Kształtowanie postaw szacunku
- Rozwijanie umiejętności słuchania i komunikowania się z innymi
Do części 4 kreatywność
- Rozbudzanie ciekawości, chęci poznawania świata
- Kształtowanie postawy otwartości
- Poznawanie swoich talentów i zdolności
- Rozwijanie pasji i zainteresowań
- Budowanie poczucia własnej wartości
Do części 5 wytrwałość
- Kształtowanie odporności na trudności i umiejętność radzenia sobie z porażkami
- Optymistyczna postawa wobec, tego, co nam się nie udało
- Szukanie różnych strategii rozwiązań
Do części 6 zdrowie
- Rozbudzanie potrzeby ruchu i zdrowego trybu życia
- Budowanie postaw prozdrowotnych
Do części 7 szczerość
- Rozwijanie umiejętności rozróżniania prawdy od kłamstwa
- Kształtowanie postawy niezgody na krzywdzenie innych
- Rozwijanie umiejętności wyrażania swoich uczuć i rozpoznawania uczuć innych
Do części 8 życzliwość
- Uwrażliwienie na krzywdzenie
- Rozwijanie umiejętności niesienia pomocy
- Budowanie postawy życzliwości
- Rozwijanie umiejętności słuchania z uwagą
Do części 9 wdzięczność
- Nauka odczuwania oraz okazywania wdzięczności
- Odkrywanie wpływu wdzięczności na swoje przekonania i poczucie szczęścia
Do części 10 marzenia
- Uświadomienie pozytywnego wpływu marzeń na życie
- Uważne rozpoznawanie potrzeb oraz celów
- Rozwijanie śmiałości, stymulowanie wyobraźni
- Kształtowanie umiejętności świętowania w optymistyczny sposób.
III Treści nauczania
- Apteczka Skarbów- jak leczyć rany duszy?
- Optymizm- myśl pozytywnie wtedy jest łatwiej
- Przyjaźń- okazuj miłość, przyjaźń
- Kreatywność- ucz się całe życie, odkrywaj i wzmacniaj swoje talenty
- Wytrwałość- nie poddawaj się, sukces w życiu to bieg na długi dystans
- Zdrowie- dbaj o zdrowie, ćwicz codziennie to poprawia samopoczucie
- Szczerość- nie komplikuj niepotrzebnie swojego życia
- Życzliwość- próbuj zrozumieć i wspierać innych
- Wdzięczność- okazuj wdzięczność za wszystko, co cię spotyka
- Marzenia- wyznaczaj sobie cele i snuj marzenia
IV Formy realizacji
Zajęcia raz w tygodniu, naprzemiennie z pedagogiem i psychologiem.
V Metody i formy pracy
- Metody aktywizujące
- Ćwiczenie uważności
- Praca w grupie
- Arteterapia
- Burza mózgów
- Mapa myśli
VI Przewidywane osiągnięcia uczniów
- Lepsze radzenie sobie z negatywnymi emocjami- konstruktywne wyrażanie własnych emocji
- Poprawa współpracy w grupie
- Zwiększenie kreatywności
- Wykreowanie postawy optymizmu
- Rozwój kreatywności
- Poprawa jakości komunikacji między uczestnikami
- Wykreowanie postawy wdzięczności
VII Ewaluacja
- Bieżąca analiza postępów uczniów- obserwacja podczas zajęć konsultacje z wychowawcą
- Pytania kierowane podczas zajęć i na podsumowanie
- Ankieta ewaluacyjna na koniec programu
- Analiza wpisów dot. zachowania uczniów w dzienniku Librus