Koło czytelniczo-plastyczne dla uczniów klasy 1 „b” w roku szkolnym 2021/2022

 

W roku szkolnym 2021/2022 uczniowie klasy 1 „b” będą mieli możliwość rozwijać swoje zainteresowania czytelnicze oraz plastyczne poprzez: wspólne czytanie opowiadań, bajek, ustalanie kolejności zdarzeń w utworach, ocenianie postępowania bohaterów, przedstawienie treści utworów różnymi narzędziami oraz technikami plastycznymi. Zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu przez cały rok szkolny.

 

1. Cel ogólny:

  • Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych oraz plastycznych wśród uczniów.

 

2. Cele szczegółowe:

  • poznanie literatury dziecięcej;
  • wzbogacenie słownictwa uczniów;
  • rozwijanie pamięci, wyobraźni oraz fantazji;
  • poznanie przez uczniów nowych technik plastycznych;
  • doskonalenie zdolności manualnych;
  • rozwijanie wyobraźni twórczej;
  • wdrażanie do staranności oraz estetyki prac;
  • uwrażliwienie uczniów na piękno otaczającej nas natury i dostrzeganie wartości sztuki;
  • stymulowanie procesów wyobraźni i twórczego myślenia;
  • pokazanie uczniom ciekawych form spędzania czasu wolnego.

 

3. Treści nauczania

  • Zapoznanie uczniów z tematyką wybranych utworów dziecięcej literatury klasycznej.
  • Słuchanie baśni, opowiadań, legend.
  • Czytanie głośne i ciche tekstów.
  • Uzupełnianie zdań z lukami, rozwiązywanie łamigłówek, rebusów, krzyżówek.
  • Zabawy i gry dramowe i teatralne.
  • Samodzielne układanie i zapisywanie krótkich utworów literackich.
  • Przygotowanie uczniów do szkolnych i międzyszkolnych konkursów literackich oraz plastycznych.
  • Poznanie nowych technik plastycznych.
  • Poznanie pracy bibliotekarza.
  • Korzystanie z biblioteki szkolnej.

 

4. Formy realizacji – harmonogram działań

  • Zapoznanie uczniów z planem pracy koła. Omówienie zasad pracy na zajęciach.
  • Zabawy integracyjne z wykorzystaniem literatury dziecięcej.
  • Wykorzystanie materiałów przyrodniczych i łączenie ich z innymi w oparciu o tekst literacki.
  • Bukiet jesiennych liści – obrazek z liści wykonany techniką frotażu.
  • „Pejzaż jesienny” – malowanie farbami.
  • „Szaruga jesienna” – malowanie patykiem, oraz czarnym tuszem na białym tle kartki.
  • Wydzieranka z gazet czarnobiałych na temat „Jesienne drzewa”.
  • Tworzenie zimowego krajobrazu związanego z przeczytanym tekstem.
  • Uzupełnianie zdań z lukami, rozwiązywanie łamigłówek, rebusów, krzyżówek zgodnych z czytanym opowiadaniem.
  • Zabawy dramowe i teatralne na podstawie dziecięcych wierszy.
  • Wykonanie bombki z kolorowych kółek.
  • Kleksy – prehistoryczne dinozaury; praca wykonana techniką polegającą na rozdmuchiwaniu kilku kropli plakatówki w różne strony.
  • Malowanie pastą do zębów na kolorowym tle na temat „Zimowy krajobraz” połączone ze słuchaniem wierszy o tematyce zimowej.
  • „Wiosenne kwiaty” – wydzieranka z kolorowego papieru.
  • Wykonanie pisanek wielkanocnych.
  • Zapoznanie z techniką origami –kwiaty.
  • „Bibułkowa łąka” –łączenie materiałów papierniczych ze sobą poprzez klejenie, dobór barw.

 

Procedury osiągania celów (metody, formy, środki dydaktyczne)

5. Metody pracy:

  • Podające (opowiadanie, objaśnienie)
  • Problemowe aktywizujące (gry i zabawy dydaktyczne)
  • Eksponujące (prace plastyczne)

 

6. Formy pracy:

  • praca indywidualna;
  • praca zbiorowa.

 

7.  Środki dydaktyczne:

  • teksty z literatury dziecięcej (wierszyki, opowiadania, bajki dziecięce) bieżąco omawiane na spotkaniach;
  • tablica multimedialna (potrzebna do wyświetlania tekstów literackich, wyjaśnień wykonywania prac plastycznych);
  • rozsypnaki sylabowe, wyrazowe i zdaniowe;
  • materiały plastyczne (omówienie z uczniami tydzień przed zajęciami co będzie potrzebne na kolejne zajęcia – wg tego, co na danych zajęciach będzie omawiane i czytane);

 

8. Przewidywane osiągnięcia:

  • Uczeń czerpie przyjemność z czytania książek.
  • Rozumie kontekst czasowo- przestrzenny tekstu.
  • Wymienia głównych bohaterów oraz kolejność zdarzeń w utworze.
  • Ocenia postępowanie bohaterów.
  • W skupieniu słucha tekstu czytanego przez nauczyciela.
  • W skupieniu słucha tekstu opowiadanego przez kolegę.
  • Samodzielnie opowiada dowolną przygodę wysłuchanego utworu.
  • Stosuje nowo poznane słownictwo.
  • Argumentuje swoje wypowiedzi.
  • Odczytuje przesłanie i morał utworu literackiego.
  • Udziela odpowiedzi na pytania związane z treścią utworu.
  • Przekazuje treści utworu poprzez wykonanie pracy plastycznej.
  • Ma nawyk sięgania po książki.
  • Odwiedza bibliotekę szkolną.
  • Kulturalnie spędza wolny czas.

 

9. Sposób ewaluacji efektów realizacji zajęć:

Ewaluacja zostanie przeprowadzona po zakończeniu realizacji programu.

  • Ankieta ewaluacyjna  dla uczniów badająca ich opinię na temat użyteczności i atrakcyjności zajęć.
  • Rozmowy z uczniami oraz ich rodzicami.
  • Obserwacja wykonywanych prac plastycznych przez uczniów.

 

Opracowała:

Kamila Kowbel