Drogi Rodzicu,

nasza szkoła oferuje wsparcie pedagoga i psychologa nie tylko dla uczniów, ale również dla rodziców/ opiekunów. Ze spotkania ze specjalistą można skorzystać w różnych sytuacjach.

Zachęcamy do kontaktu, jeśli Twoje dziecko:

  • ma ponadprzeciętne zdolności w danej dziedzinie
  • zachowuje się inaczej niż zwykle, jest smutne, izoluje się od kolegów, rodziny
  • ma trudności z motywacją, koncentracją, opuszcza zajęcia
  • przejawia trudności szkolne – nie radzi sobie z opanowaniem materiału, robi powtarzające się błędy
  • doświadcza przemocy rówieśniczej lub domowej
  • ma trudności z regulacją emocji, często się złości
  • nadużywa gier komputerowych, zbyt dużo czasu spędza w świecie wirtualnym
  • sięga po używki (alkohol, papierosy, e-papierosy, dopalacze)

Zapraszamy również w sytuacji, gdy mają Państwo pytania, wątpliwości natury wychowawczej. Gabinet psychologa/ pedagoga znajduje się na piętrze w sali 22.

 


 

Programy – projekty – akcje

 

Zachęcamy do skorzystania z wykazu materiałów edukacyjnych przygotowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Zawiera on publikacje i poradniki wspomagające nauczycieli oraz rodziców. Materiały te będą pomocne w pracy z dziećmi i młodzieżą po długotrwałym okresie nauki zdalnej. 

Telefony pomocowe:

  • Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116 111 (czynny codziennie od 12:00 do 02:00)
  • Całodobowa bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli: 800 080 222
  • Infolinia dla Wychowawcy – telefon zaufania dla nauczycieli: 801 800 967 (poniedziałek, środa, czwartek: od 17:00 do 19:00)
  • Telefoniczna Pierwsza Pomoc Psychologiczna: 22 425 98 48 (poniedziałek – piątek: od 17:00 do 20:00; sobota: od 15:00 do 17:00)

 


 

Kampania edukacyjna Urzędu Miasta Poznania „Porozmawiajmy”

Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na wpływ pandemii koronowirusa na zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży oraz wskazanie rodzicom miejsc, gdzie mogą szukać pomocy, gdy zauważą niepokojące symptomy u swoich dzieci.
Więcej informacji znajdą Państwo na stronie

 

Gdzie znajdziesz wsparcie?

Kiedy zaobserwujesz niepokojącą zmianę dotychczasowego zachowania Twojego dziecka, warto poprosić o pomoc. Czasem najprostsze rozwiązanie jest najlepsze – zacznij od rozmowy z kimś, dla kogo ważna jest Twoja rodzina.

wychowawca/czyni klasy/grupy
W pierwszej kolejności skontaktuj się z wychowawcą klasy/grupy w placówce, do której uczęszcza Twoje dziecko, razem omówcie niepokojące Cię sprawy i zdecydujcie co dalej.

pedagog/pedagożka i psycholog/psycholożka w placówce
Być może warto nawiązać kontakt z psychologiem lub pedagogiem w przedszkolu czy szkole, który zaproponuje wsparcie indywidualne dziecka bądź konsultacje rodzicielskie.

poradnia psychologiczno-pedagogiczna
Każde przedszkole czy szkoła współpracuje z przypisaną danemu rejonowi Poznania poradnią psychologiczno-pedagogiczną. W naszym mieście mamy dziewięć publicznych poradni, które aktywnie włączyły się we wspieranie dzieci, młodzieży i ich rodziców w związku z trudnym czasem spowodowanym pandemią. Wystarczy napisać maila z prośbą o pilną konsultację ze specjalistą (zalecana forma), ewentualnie zadzwonić do poradni.

ośrodki środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży
W Poznaniu działają także placówki specjalistycznego wsparcia zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w ramach NFZ. Uzyskasz w nich pomoc psychologiczną i psychoterapeutyczną np. w formie konsultacji, terapii indywidualnej dziecka czy terapii rodzinnej. Nie jest wymagane skierowanie od lekarza.

poradnie zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży
W poradniach zdrowia psychicznego pomocy udzielają specjaliści mający przygotowanie do pracy diagnostycznej, farmakoterapeutycznej oraz psychoterapeutycznej. Psychiatrzy udzielają porad bez skierowania, do psychologa i psychoterapeuty konieczne jest skierowanie (także e-skierowanie) od lekarza rodzinnego lub innego lekarza specjalisty, który widzi potrzebę wsparcia dziecka np. neurologa, psychiatry mającego kontrakt z NFZ.

ośrodki wysokospecjalistycznej całodobowej opieki psychiatrycznej (oddział psychiatryczny)
W ośrodkach tych prowadzone jest całościowe leczenie ogólnopsychiatryczne dzieci i młodzieży w systemie całodobowym lub dziennym.

W systemie wsparcia są również specjalistyczne organizacje pozarządowe – w organizacjach tych uzyskasz głównie pomoc psychologiczną, pedagogiczną czy terapeutyczną np. w formie konsultacji rodzicielskich, psychoterapii indywidualnej dziecka, terapii rodzinnej czy zajęć socjoterapeutycznych. Organizacje na swoje działania pozyskują środki (dotacje publiczne, sponsorzy, 1% itp.), stąd ich oferta pomocy związana jest z ściśle z posiadanymi zasobami osobowymi i finansowymi.


 
Kampania instytutu NASK „Nie zagub dziecka w sieci”
 
Rodzicu,
Twoje dziecko uwielbia gry cyfrowe, a Ty nie wiesz kiedy i gdzie postawić granicę? Boisz się, że pasja dziecka może okazać się niebezpieczna? Przeczytaj i stosuj w praktyce wskazówki opracowane przez NASK. „Nastolatki i gry cyfrowe” – to najnowszy poradnik, który przygotował Instytut NASK w ramach kampanii „Nie zagub dziecka w sieci”. Jego autorką jest ekspertka NASK – Marta Witkowska. Jeśli chcesz wiedzieć, co zrobić, by gaming był bezpieczną rozrywką dla Twoich dzieci – koniecznie przeczytaj.
 
 
 
 

Fundacja Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii w Poznaniu opracowała broszurę skierowaną do rodziców pt.: „Dzieci w wirtualnej sieci”. Powstała inicjatywa ma na celu wsparcie rodziców dzieci i młodzieży w obszarze bezpieczeństwa cyfrowego oraz uzależnień i zagrożeń wirtualnego świata, by byli w stanie lepiej rozumieć aktualne wyzwania i zagrożenia, a w rezultacie stawać się lepszymi, świadomymi wychowawcami.

 


 

Kampania „Epidemia krótkowzroczności u dzieci. Co rodzic musi wiedzieć?”

Fundacja Wspierania Rozwoju Okulistyki „Okulistyka 21” od początku października prowadzi kampanię edukacyjną na temat krótkowzroczności. Projekt skierowany do rodziców dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym jest finansowany przez Urząd Miasta Poznania.

Już ponad 40% młodych ludzi w Europie ma krótkowzroczność. W czasie ostatniego roku z powodu pandemii COVID-19 liczba ta znacząco się zwiększyła. Przyczyniła się do tego nauka zdalna, przez co dzieci większość czasu spędzały przed ekranami mobilnymi, a bardzo mało na świeżym powietrzu. Celem kampanii jest propagowanie wiedzy na temat czynników występowania, metod zapobiegania i wczesnego diagnozowania krótkowzroczności.

Czy mojemu dziecku grozi krótkowzroczność?