W ramach projektu mPotęga uczniowie klas siódmych brali udział w zajęciach pt. : „Minikowscy przyrodnicy na tropie matematyki”.

Celem zajęć prowadzonych przez panią Beatę Maćkowiak, było rozwijanie zainteresowań matematycznych i przyrodniczych, szukanie zależności między matematyką i przyrodą, rozwijanie zdolności poznawczych i kształcących oraz rozszerzenie wiadomości zdobytych na lekcjach.

Na zajęciach uczniowie odkrywali związki między matematyką, a przyrodą, rozwijali samodzielność i kreatywność,  poszerzali umiejętności komunikowania się przez Internet i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami oraz pracami.

Poznali wiele nowych pojęć i zjawisk, takich jak: Fraktale, ciąg Fibonacciego, Złota liczba, Złota proporcja, Złota spirala. Dokonali pomiarów swojego ciała, aby dowiedzieć się, czy mają idealne proporcje. Rysowali trójkąt i dywan Sierpińskiego, jako przykład fraktali. Stworzyli plakaty podsumowujące zajęcia. Część prac została umieszczona na szkolnym holu.

Wyniki konkursu
„Matematyczno-przyrodnicza gra planszowa”- kl. 4-6
I miejsce Antoni Rybarczyk 6C
II miejsce Anna Zaremba 6C
III miejsce Kornelia Popiółkowska 4a
wyróżnienie Julian Kęsy

Konkurs: „Matematyczno-przyrodniczy escape room”

I miejsce Wojciech Sperzyński
 

Wyniki konkursu
„Matematyczno-przyrodniczy Escape Room”, kl. 4-6
I miejsce Anna Zaremba

https://view.genial.ly/5fcf750dd292600d903cc4cd/interactive-content-gra-matematyczno-przyrodnicza

Karmidła tłuszczowe dla ptaków to nie tylko sposób na dokarmianie zwierząt w czasie zimy. Pożywiające się nią ptaki mogą stanowić także dodatkową ozdobę domu albo ogrodu. Wprowadzą też sporo radości i dodadzą energii wegetującemu ogrodowi. Zawartość karmidła stanowią produkty, które są naturalną dietą ptaków pozostających na zimę. Najczęściej przybierają kształt kuli. Zachęcam jednak do podjęcia wyzwania i wykonania karmideł w możliwie największej ilości rozmaitych kształtów brył matematycznych. W załączniku dołączam kilka podpowiedzi. Zapraszam wszystkich do zabawy.

Mimo wprowadzenia zdalnego nauczania zajęcia z projektu grantowego m-Potęga, nadal działają. Przedstawiam gry matematyczne dla uczniów stworzone przez p. Magdalenę Jankowską
Klasy 4-6
Tajemniczy ogród – https://forms.gle/ypzVxswiybZu5pS69
Podchody 4b- https://view.genial.ly/…/interactive-content-podchody…
Podchody- https://view.genial.ly/…/interactive-content-4apodchody…
Zadania logiczne i statystyczne dla uczniów klas 7-8
https://forms.gle/pT9nTXCva2mu9F4z6 – podchody zadaniowe

Każdy żywy organizm jest zbudowany z komórek. Mimo to pojęcie komórki jest dosyć abstrakcyjne. Nie można ich zobaczyć, chyba że uda się skorzystać z mikroskopu. Nie zawsze to jednak wystarcza. Komórka jest obiektem trójwymiarowym, nie jest płaska. Można jednak coś zrobić, żeby ułatwić sobie naukę i uczynić ją przyjemną – wystarczy trójwymiarowy model komórki zwierzęcej lub roślinnej. Uczniowie klasy 5a podjęli to wyzwanie- oto efekty ich pracy. Bardzo przydatne w realizacji zadania okazały się zajęcia dodatkowe z mikroskopowania w ramach realizacji grantu m-Potęga dla klas 4-6.

Konkurs „Matematyka w przyrodzie jest wszędzie”

Do komisji konkursowej wpłynęło bardzo dużo kreatywnych i ciekawych prac, wybór najlepszych zdjęć był bardzo trudny.
Po burzliwych obradach wyłoniliśmy zwycięzców.
Wyniki konkursu dla klas 7-8.
I miejsce Karolina Olkiewicz
II miejsce Anna Florczak
III miejsce Bartłomiej Magos oraz Maja Staniszewska
Wyniki konkursu dla klas 4-6.
I miejsce Franciszek Plaskacz kl. 5
II miejsce Kacper Krajewski kl. 4A
III miejsce Amelia Łuczak
Matematyczny Escape Room 
W miniony piątek 16 października dzięki grantowi mPotęga odwiedził nasza szkołę pan Jacek Pałasiewicz, opiekun motyli przy poznańskim Nowym Zoo i właściciel firmy Ministerstwo Motyli. Wraz z nim do szkoły zawitali także niesamowici goście-cudowne olbrzymie afrykańskie ślimaki, modliszka, patyczaki, krocionóg i inne nie mniej ciekawe stworzenia- dzięki nim uczniowie mogli na własne oczy zobaczyć ,że wszystko, co możemy zaobserwować w naturze, ma pewne wyjaśnienie matematyczne, nawet te najbardziej złożone i piękne zjawiska. Zwierzęcych bohaterów można było obejrzeć a nawet pogłaskać czy wziąć na rękę.  

Ten miesiąc był bardzo trudnym miesiącem dla młodych ratowników roślin. Na początku poznali wpływ muzyki na rośliny. Dowiedzieli się, że dźwięk, czyli fala akustyczna, to bodziec fizyczny, mechaniczny. Takim samym jest także dotyk, powiew wiatru. Rośliny odbierają fale akustyczne i reagują – w przypadku muzyki jest to reakcja ledwo wyczuwalna, ale długotrwała – rośliny rosną! 😊
Następnie uczniowie wzięli się za stworzenie pierwszego utworu – ścieżki dźwiękowej z Gwiezdnych Wojen. W dalszej części projektu dodawali już gotowe utwory, a na koniec sami tworzyli swoje arcydzieła, których nawet brytyjska Królewska Orkiestra Symfoniczna by się nie powstydziła.
Kiedy już wszyscy myśleliśmy, że nic nas nie powstrzyma od stworzenia arcydzieła ostatecznego zaatakowała nas pandemia oraz edukacja zdalna. Musieliśmy na chwilę wstrzymać nas projekt. Ale nie na długo. Już pod koniec października wróciliśmy ze zdwojoną siłą! Na starcie uczniowie stworzyli kompasy z wykorzystaniem MicroBit’ów. Następnie nauczyli się tworzyć sensory światła i programować odpowiednie zmienne dla danego nasilenia oświetlenia. Pod koniec stworzyli czujnik siły magnetycznej. Teraz czeka ich ostateczne zadanie. Stworzenie sensora wilgotności gleby oraz zaprogramowanie EcoBota – robota, który sam podlewa kwiaty. Nic tylko czekać na ich ratunek ! 😊

EcoBots na ratunek!
Podczas zajęć uczniowie poznali blokowy język programowania w MicroBit. Stworzyli swoje pierwsze programy – tańczący robot LED oraz grę w papier kamień nożyce. Nauczyli się również wstawiać tekst, importować i eksportować pliki z programem. Pierwszy etap poznania płytki zakończył się sukcesem. Młodzi programiści są nią zachwyceni i już nie mogą się doczekać drugiego etapu. Tworzenia muzyki, która pomoże rośliną się rozwijać i piąć ku górze jak umiejętności uczniów.
Gdy weźmiemy coś wyglądającego normalnie, jak na przykład rzęsa i umieścimy ją pod mikroskopem, to zdziwimy się jak strasznie i obco wygląda. Otaczające nas rośliny najczęściej podziwiamy ze względu na ich kwiaty, czasem liście czy zapach. Mało kto zastanawia się jak wyglądają one od środka. Struktury widoczne pod mikroskopem bardzo często zachwycają nas kształtem, a czasami i kolorem – w dniu dzisiejszym uczniowie klasy 4b zgłębiali tajniki życia pod mikroskopem. W czasie zajęć uczestnicy samodzielnie przygotowywali preparaty i oglądali je pod mikroskopem świetlnym. Dodatkowo ćwiczyli obliczanie możliwości powiększenia obserwowanego obrazu w zależności od użycia wybranego obiektywu. Zajęcia odbyły się dzięki grantowi mPotęga dla klas 4-6. Kolejne klasy już są gotowe, by podjąć to wyzwanie – relacje już wkrótce.
Bryły przestrzenne w życiu dziecka pojawiają się już w pierwszych miesiącach życia. Klocki różnego kształtu i wielkości są tego najlepszym przykładem. A im dziecko starsze tym mammy większe pole do popisu 😉Można stworzyć wspólnie razem takie bryły!
W dniu dzisiejszym w ramach spotkań z mPotęgą wspólnymi siłami klasa 8a stworzyła takie cuda.
Uprawa roślin doniczkowych jest zajęciem lubianym przez wiele osób. Aby jednak rośliny doniczkowe zdrowo rosły, należy przestrzegać podstawowych zasad ich uprawy. W tym tygodniu wezwanie podjęła klasa 6b- uczniowie założyli swoje klasowe ogrody – a to dopiero początek 😄 Kolejne klasy są gotowe do działania- relacje już wkrótce – trzymamy kciuki 💪🤗😍 Spotkania odbywają się w ramach grantu mPtęga 👏👏👏  
Ogrody stworzone przez 7A