MIĘDZYNARODOWY PROJEKT EDUKACYJNY

CZYTAM Z KLASĄ LEKTURKI SPOD CHMURKI

Edycja pod kryptonimem Poznajemy zawody

 2021/2022

 

           Udział w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym „Czytam z klasą lekturki spod chmurki”  opiera się na zmianie sposobu omawiania czytanych lektur szkolnych, na zaangażowaniu uczniów w aktywne działania oraz na upowszechnianiu czytelnictwa wśród dzieci poprzez atrakcyjne formy pracy z tekstem. Ponadto formuła projektu polega na poznawaniu zawodów.

 

OGÓLNE ZAŁOŻENIA PROJEKTU:

Temat: Czytam z klasą lekturki spod chmurki

Autor: Honorata Szaniecka

Przedmiot: zajęci lekcyjne z zakresu edukacji wczesnoszkolnej

Forma zajęć:  Zajęcia odbywać się będą w ramach obowiązkowych zajęć lekcyjnych.        

Adresaci projektu : uczniowie klasy 2 i 3

Data realizacji projektu: październik 2021- maj 2022

 

 

CELE PROJEKTU

Cele ogólne:

  • rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
  • rozwijanie aktywności czytelniczej,

Cele szczegółowe:

  • doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
  • zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
  • integracja zespołu klasowego,
  • współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół polonijnych,
  • rozwijanie samodzielności, wzmacnianie poczucia sprawczości i wiary we własne możliwości.
  • zgłębianie wiedzy na temat cech i kompetencji osób wykonujących różne zawody,
  • wspieranie młodych ludzi w myśleniu o swojej karierze, jak o czymś, co się dynamicznie
  • zmienia, jak o nie mającym końca procesie uczenia się i odkrywania siebie,
  • zewnętrzna promocja placówek oświatowych
  • wymiana doświadczeń pomiędzy nauczycielami

 

Projekt jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej oraz podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/22 Priorytet 2 Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie. Priorytet 4

Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów… Priorytet 5 Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności, rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych

 

 

REALIZACJA PROJEKTU

  • Każda klasa w czasie trwania projektu realizuje trzy przygotowane przez autora projektu moduły.

Moduł I Podróże małe i duże 01.10.21- 31.12. 21

Moduł II Naukowy zawrót głowy 01.01.22- 31.03.22

Moduł III Na ratunek 01.04.22-31.05.22

  • W każdym z modułów uczestnicy wybierają jedną z proponowanych książek do przeczytania w klasie lub samodzielnego czytania.
  • Uczniowie wykonują cztery wybrane zadania do każdego modułu.
  • Nauczyciel po każdym zakończonym module przesyła sprawozdanie w postaci opisu zrealizowanych zadań modułowych

 

METODY PRACY:

  • uczenie się przez działanie
  • samodzielne tworzenie

 

FORMY PRACY:

  • praca indywidualna
  • praca w parach / praca w grupach

 

 

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA:

  • Rozwój kompetencji językowych uczniów 
  • Rozwój umiejętności czytania
  • Rozwój wiedzy na temat cech i kompetencji osób wykonujących różne zawody,
  • Wzrost zaangażowania uczniów podczas zajęć poświęconych omawianej literaturze
  • Zajęcia dydaktyczne staną się dla uczniów atrakcyjniejsze i bardziej angażujące.
  • Zwiększy się kreatywność uczniów.
  • Zwiększy się motywacja uczniów do nauki.

 

 

EWALUACJA

  • Zakłada się systematyczną, bieżącą ewaluację zajęć poprzez obserwowanie postępów uczestników zajęć.
  • Ocena postępów uczniów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów oraz zaplanować dalsze działania.
  • Wszystkie  wnioski  i  wyniki   analiz   ankiety   ewaluacyjnej  zostaną  opracowane w sprawozdaniu i przedstawione dyrektorowi szkoły.
  • Równie istotna będzie rozmowa z uczniami na temat atrakcyjności zajęć.
  • Uczestnicy lekcji dokonają samooceny swojej pracy i zaangażowania podczas lekcji w tym roku szkolnym.

 

Opracowanie: Emilia Korbanek